mandag den 8. marts 2010

Kampdag...

Uhhh hvor det gløder herude i blogland i dag. Jeg ved ikke om det er fordi jeg lige er en generation yngre end mange andre blog kvinder, at jeg ikke helt forstår denne dag.

Jeg er absolut ikke vokset op med en feministisk mor på nogen måde, eller opdraget med ligestilling som et begreb. Men jeg er vokset op uden sætningen ”det kan piger ikke”. Samtidig er jeg vokset op med en udearbejde mor på fuldtid, inklusiv lørdagsarbejde og husker nu egentlig mest min far fra barndommen. Det var en far der stod i køkkenet langt de fleste dage, en far der ofte tog tjansen med at lege og lave krea-ting med mig og ligeså ofte som mor købte tøj og sko til mig. Da jeg som lille ikke kunne få en dagplejeplads blev min autostol smidt i fars lastbil og jeg røg med på landevejen.

Nu bor jeg med en kæreste der står for alt rengøring. Han køber ind mindst ligeså mange dage som mig og laver mad ligeså. Han har måske ikke altid styr på mælkebeholdningen, men det resulterer oftere i at der ligger 4-5 liter end ingen. Det eneste jeg sådan set står for pt. er vasketøjet. Allerede nu ved vi, at han formentlig kommer til at hente vores børn hver dag, mens jeg så kan få lov at aflevere dem og morgenen. Hvorvidt fremtidig barsel bliver taget udelukkende af mig kommer vist an på så meget. Så vidt jeg kan forstå kan manden tage op til 32 ugers(!) barsel, hvilket giver rig mulighed for at dele denne som man ønsker.

Når det kommer til arbejdsmarkedet så synes jeg løn skal gives efter kvalifikationer og ikke efter køn. Men jeg tror der er en tendens til at kvinder ikke vil give sig selv ligeså meget når de har fået børn og derved får mænd en fordel – både mht. løn og stillinger. Jeg er overbevist om at man som kvinde kan komme ligeså langt som mænd hvis man kan lade den dårlige samvittighed over manglende tid med børnene blive derhjemme.

Måske tager jeg (og min generation?) bare ligestilling som en selvfølge?

Jeg håber at vinde Julias giveaway, så jeg får lejlighed til at læse ” Der er et særligt sted i helvede for Kvinder, der ikke hjælper hinanden” og måske få en lidt anden vinkel på det med ligestilling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar