søndag den 28. marts 2010

At læse eller ikke læse

I går brugte jeg eftermiddagen og aftenen med to fyrer fra min gymnasietid, som jeg ikke har set i flere år. De var, ligesom dengang, nørdede og snakkede om alle de film de havde set og bøger de havde læst - film og bøger jeg aldrig har hørt om. Jeg blev helt glad, da vi gik i gang med x-factor, hvor det var min hjemmebane - hmmm siger vist lidt om hvor intellektuel jeg lige er... Nå men under x-factor kan man jo godt hygge snakke lidt og jeg blev så spurgt (efter de først fem bøger var drøftet) hvad jeg så læste. "Ehmmm... jeg læser ikke rigtig så meget." Fik jeg vist sagt, hvilket ikke blev godtaget. Magasiner, chic-lit anything? (Nå ja, den ene læser engelsk og jeg havde fuldstændig glemt hvor mange engelske ord de to kan proppe ind i en dansk sætning) Jeg kom ud i en forklaring om, at jeg da læste en del blogs og så selvfølgelig et hav af videnskabelige artikler. Det blev vist godtaget og vi snakkede lidt om de der blogs, før det var videre med x-factor.

Nå, men det er ikke første gang jeg har følt mig lidt udenfor i en bog-snak og det er ikke fordi jeg ikke synes det er rart at læse, men jeg synes bare ikke det er særlig nyttigt. Og her kan man så argumenterer for, at det heller ikke er særlig nyttigt at se minimun to serier hver dag, men der kan jeg godt få lov at tumle med idéer i mit hovede uden at jeg misser alt for meget af plottet, ligesom jeg ofte ender med at sove - man skal altså ikke koncentrerer sig så meget med de der serier. Jeg kan da sagtens læse et par chik-lit bøger når jeg er på ferie og mit sidste indlæg handlede jo netop om en bog, men alle de der krimier som er så populære har jeg aldrig læst. Derudover så bliver jeg også helt opslugt af bøger, når jeg først kommer igang, at jeg glemmer alt om tid og sted og har virkelig svært ved at lægge det fra mig igen. Så mit nye svar når folk spørg, hvordan jeg dog har tid til at være så kreativ er: Jeg læser ikke (skønlitteratur i store mængder).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar