mandag den 8. februar 2010

Fimo-sjov og stikketøj

På lørdag holder min barndomsveninde og hendes mand navngivningsfest for deres lille dreng. Jeg har lovet at stå for kagerne, der bliver forskellige slags muffins med diverse blå slags pynt. Da parret sidste forår blev gift, var det også mig der leverede bryllupskagen inkl. topfigurer. Disse topfigurer er lavet af fimo og forestiller selvfølgelig parret. Nu hvor lillemanden er kommet til verdenen og det er hans tur til at holde fest, skale han selvfølgelig også have en figur af sig selv. Det blev i går til denne fimofigur, der dog skulle to forsøg til (havde endnu engang glemt at fimo'en bliver blød inden den bliver hård ved bagningen...)

Min hue er nu blevet færdig - for anden gang. Den første var for stor, så den blev pillet op og en ny er nu strikket. Egentlig startede det bare med en tur i Stof og Stil efter småting, men inden jeg fik set mig om havde jeg forelsket mig i dette lækre garn. Planen var et hurtigt strikket vamset halstørklæde. Det gik dog ikke helt sådan. For at jeg var tilfreds blev det til dobbeltgarn på 3 mm pinde, så det var knap så hurtigt strikket. Og da det efterhånden lignede et halstørklæde, skulle der da også en hue til. Til huen fandt jeg inspiration her og fik udviddet mit strikke kendskab med patentstrik. Huen er således med en ribkant og resten i patentstrik (nederste billede), mens halstørklædet (der er blevet syet sammen til en ring) er ribstrikket (øveste billede).

Jeg har nue erfaret at patentstrik egentlig er den struktur jeg havde forestillet mig at halstørklæde skulle have haft, samtidig med at det er langt hurtigere at strikke end rib. Begge dele holder dog en dejlig varm i vinterkulden :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar